Punkt przeładunku odpadów komunalnych
Punkt przeładunku odpadów na naczepy z ruchomą podłogą.
Typowy punkt przeładunkowy ma cztery stanowiska do dokowania naczep, zasypywanych odpadami wprost ze śmieciarek podjeżdżających do rampy rozładunkowej w górnej części punktu.
Przystosowane do tego systemu naczepy muszą mieć dach z hydrauliczną pokrywą, zasłaniającą otwór załadunkowy po przyjęciu porcji odpadów, by ograniczyć możliwość wydostawania się ich poza pojazd. W trakcie oczekiwania na kolejny ładunek mechanizm ruchomej podłogi, zasilany ze stacjonarnej instalacji hydraulicznej, przemieszcza odpady do przedniej części naczepy. W tej podstawowej formie punkt jest w stanie przyjąć w ciągu doby ok. 20 śmieciarek, każda z ok. 5 tonami odpadów w jednym kursie.
Konkretna masa dowożonych odpadów jest mierzona przez wagę kontrolną na wjeździe i wprowadzana do systemu sterującego optymalnym wykorzystaniem każdej naczepy. Gdy ich ilość zbliży się do dopuszczalnej ładowności (w Polsce to ok. 25 t) naczepa jest gotowa ruszyć do sortowni lub zakładu utylizacji oddalonych nawet o 100‑150 km.
Do sprawnego działania takiego punktu są potrzebne 4 naczepy zadokowane i 2 w trasie, czyli system musi objąć także 2 ciągniki i 6 kierowców na 3 zmiany.
Zaletami tego rozwiązania są prosta konstrukcja i niewielka powierzchnia, jaką taki punkt zajmuje oraz mało kłopotliwa lokalizacja.
Koszt wykonania całego obiektu zwraca się w bardzo krótkim czasie zależnie od odległości instalacji zagospodarowania odpadów. Łatwa jest także rozbudowa co zwiększa elastyczność operacyjną. Przy większych wymaganiach co do wydajności można dodać kolejne stanowiska. Ale podstawową korzyścią jest właśnie większa efektywność.
Typowe zadaszone kontenery na odpady, wymagane do obsługi punktu przeładunkowego, mają pojemność niewiele przekraczającą 30 m3. Zestaw przyczepowy może wywieźć dwa takie, czyli łącznie nawet ok. 70 m3 odpadów.
Nasz punkt przeładunku odpadów zajmuje niewielką powierzchnię, determinowaną głównie przez drogi dojazdowe o promieniach łuków i pochyłościach dostosowanych do zwrotności i długości zestawów naczepowych. Nie jest potrzebne miejsce na przedkładanie kontenerów między samochodem a przyczepą.